اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

سایت خبری تابناک: پیدا و پنهان بازی ضد شیعی "فدائیان مذهبی"

Cool سایت خبری تابناک: پیدا و پنهان بازی ضد شیعی "فدائیان مذهبی"

اولین قسمت از مجموعه بازی‌های فرقه‌ی‌اساسین شهرتی جهانی برای خود دست و پا کرده‌ است. متحول کردن بازی‌های دنیای باز، قصه‌ی بسیار قوی، فیزیک و گرافیک عالی و... باعث شده این بازی به یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای مبدل شود. می‌توان گفت شهرت این بازی به خاطر هرچه که بوده به خاطر توهین‌های مذهبی و ضدیت با مذاهب و قومیت‌هایی خاص نبوده‌است. تا بحال هیچ بحث جدی‌ای که این مساله را در این بازی بررسی کند در دنیا روی نداده‌است. تا ‌بحال هیچ گروه مذهبی‌ای نیز به صورت رسمی به محتوای این بازی اعتراضی نکرده‌است. اما از آن‌جا که ظاهرا بعضی افراد به دلایل نامشخص می‌خواهند کل صعنت بازی‌های رایانه‌ای در ایران را زیر سوال ببرند به سراغ بازی‌های بزرگ مانند این بازی رفته و آن‌را یک بازی "ضدشیعی" قلمداد کرده‌اند.

....
Cool سایت خبری تابناک: پیدا و پنهان بازی ضد شیعی "فدائیان مذهبی"

اولین قسمت از مجموعه بازی‌های فرقه‌ی‌اساسین شهرتی جهانی برای خود دست و پا کرده‌ است. متحول کردن بازی‌های دنیای باز، قصه‌ی بسیار قوی، فیزیک و گرافیک عالی و... باعث شده این بازی به یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای مبدل شود. می‌توان گفت شهرت این بازی به خاطر هرچه که بوده به خاطر توهین‌های مذهبی و ضدیت با مذاهب و قومیت‌هایی خاص نبوده‌است. تا بحال هیچ بحث جدی‌ای که این مساله را در این بازی بررسی کند در دنیا روی نداده‌است. تا ‌بحال هیچ گروه مذهبی‌ای نیز به صورت رسمی به محتوای این بازی اعتراضی نکرده‌است. اما از آن‌جا که ظاهرا بعضی افراد به دلایل نامشخص می‌خواهند کل صعنت بازی‌های رایانه‌ای در ایران را زیر سوال ببرند به سراغ بازی‌های بزرگ مانند این بازی رفته و آن‌را یک بازی "ضدشیعی" قلمداد کرده‌اند.

متاسفانه اکثر این ادعاها از طرف افراد بی نام و نشان و نامطلع در زمینه بازی‌های رایانه‌ای منتشر می‌شود و همین موضوع جای شک و شبه فراوان دارد. نخستین ادعایی که در این رابطه مطرح شد به برنامه‌ی چراغ خاموش که از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد برمی‌گردد که در یکی از قسمت‌های خود که به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص داده‌ شده ‌بود ادعای "شیعه‌کشی" را در این بازی مطرح کرد. ادعا از طرف کسانی بود که بعدها با تماس با برنامه مشخص شد از بازی‌های رایانه‌ای هیچ اطلاعی ندارند. این ادعا در حالی صورت گرفت که هیچ یک از افراد ترورشده به‌ وسیله‌ی الطائر قهرمان این بازی اصلا شیعه نبودند بلکه شخصیت‌های اصلی جنگ‌های صلیبی بوند. شخصیت‌هایی که در این بازی ترور می‌شوند، افرادی هستند که از شخصیت‌های واقعی در تاریخ الهام گرفته شده‌اند و در بازی هیچ نشانه‌ای از شیعه بودن آن‌ها وجود ندارد. 9 شخصیتی که در بازی ترور می‌شوند به طور قطع مسیحی یا سنی هستند. البته با استدلالی محکم می‌توان فرضیه‌ی شیعه بودن آن‌ها را به کلی رد کرد. افراد مسلمان ترور شده در بازی بدون استثنا همگی افراد بانفوذی در امپراتوری عثمانی هستند امپراطوری‌ای که در آن دوران از دشمنان درجه‌ی یک کشور ایران بود و در شیعه کشی و ضدیت با ایران‌نیان ید طولانی داشت. پس فکر این‌که افراد شیعه در چنین حکومتی صاحب نفوذ باشند به کلی باطل است. و این‌که نویسندگان این برنامه چگونه به این نتیجه رسیده‌اند هنوز هم جای سوال است.

اما اخیرا (11 مهر 1389) مطلبی در وب‌سایت خبری تابناک با عنوان "پیدا و پنهان بازی ضد شیعی "فدائیان مذهبی"" انتشار یافت که در نوع خود جالب توجه است. نویسنده‌ی این مطلب مدعی است که این بازی می‌خواهد از طریق معرفی کردن شیعیان به عنوان قاتلانی بی‌رحم به این مذهب ضربه وارد کند. بیشتر این مطلب توضیحاتی‌ است در رابطه با ویژگی‌ها و قصه‌ی بازی. اما ایرادی که از بازی گرفته شده است بدین قرار است: "اما مسأله مهمی که شاید تا به حال هیچ‌کسی متوجه آن نشده، این‌که آیا این شرکت با تمام دقتی که در مراحل ساخت یک چنین بازی نرم‌افزاری به کار می‌گیرد، ممکن است به طور اتفاقی، لوگو و آرم اساسینس را نام مقدس امیرالمومنین (ع) قرار دهد یا اینکه از این کار هدفی داشته است؟ پر واضح است که این مسأله اتفاقی نبوده."

در ادامه آمده است: "پس یقینا این مسأله سهوا رخ نداده است. خوب یا بد این مسأله را هنوز نفهمیده ایم! اما این شرکت چنان ماهرانه نام مقدس علی (ع) را در اجزاء بازی «اساسینس» جای داده که نه تنها میلیون‌ها کاربر ایرانی تا به حال متوجه این قضیه نشده‌اند، بلکه سازمان‌های مربوط به مجوز و پخش نیز متوجه این مسأله نشده‌اند! این شرکت که با ارائه بازی‌های "شاهزاده ایرانی" علاقه خود را به موضوعیت ایرانی نشان داده، بار دیگر با بازی "اساسینس کرید" اینکار را بسیار حرفه‌ای‌تر تکرار کرده است..."


بخشی از کشفیات نویسنده سایت خبری تابناک!
آنچه خواندید بخش‌هایی بود از خبر سایت تابناکش. این جمله‌ی نویسنده که می‌گوید : "...خوب یا بد این مسأله را هنوز نفهمیده‌ایم!..." جای بحث دارد.
فرقه‌ای که در بازی به آن پرداخته شده ‌است یکی از شعبات فرقه‌ای است به نام "حشاشین" که موسس آن حسن صباح فردی ایرانی و از پیروان مذهب اسماعیلیه (هفت‌امامی) بوده ‌است. اعتقاد مذهبی در این افراد شدت داشته‌ است تا جایی که حتی به انحراف کشیده‌ می‌شود. (به دلیل خارج بودن موضوع از حوصله‌ی بحث، از تفصیل مساله انحراف خودداری می‌کنیم).
در معماری شیعی به کار بردن نام مقدس "علی" به وفور دیده می‌شود. این نام به دلیل اهمیت بالایی که برای پیروانش دارد و همچنین زیبایی طرح آن در اکثر بناهای مهم مربوط به شیعیان (از هر نوع آن) دیده می‌شود. دلیل به‌کار بردن آن در بازی نیز چیزی نیست به جز باز‌آفرینی صحیح و دقیق محیط بازی.

در ادامه تناقضات و اشتباهات جناب آقای نویسنده را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس شما در مورد سواد بازی‌های رایانه‌ای، سواد انگلیسی و حتی میزان غرض‌ورزی نویسنده قضاوت کنید.

1- در مورد نام بازی که Assassins Creed است و نویسنده آن‌را به "فداییان مذهبی" ترجمه کرده است. Creed یکی از معانی‌اش مذهب است ولی در ترجمه دقیق و درست "فرقه" بهترین معادل برای آن است به خصوص که اگر بخواهیم نگاهی به اسم پیروان حسن صباح داشته باشیم که از آن‌ها به عنوان "فرقه‌ی اسماعیلیه" نام برده می‌شود. از طرفی اساسین هم از نام همین فرقه گرفته شده که اساسییون نامیده می‌شده‌اند و البته سرمنشا کلمه انگلیسی Assassin است که در معنای عام آدم کش می‌توان ترجمه کرد که البته در این بازی این نام استفاده خاص می‌شود. به هر حال ترجمه این عبارت به "فداییان مذهبی" کاملا اشتباه یا مغرضانه است زیرا در اینجا نه Assassin معنی فدایی می‌دهد و نه Creed به معنای مذهب است. این عبارت به وضوح برای تحریک احساس مخاطبین از چنین ترجمه‌ای استفاده شده که به هیچ وجه در عبارت انگلیسی این مفهوم وجود ندارد. در صورتی که بخواهیم حتی مذهب و فداییان را استفاده کنیم به ترجمه‌ی تحت الفظی "مذهب فداییان" می‌رسیم که البته بازهم اشتباه است. اشتباه نویسنده در نوشتن نام شخصیت اول (که در انگلیسی Altair است و تلفظ آن "الطائر" به معنای انسانی که می تواند پرواز کند- استعاره از توانایی او در پرش‌های بلند و بالا رفتن از دیوارهای بلند - نه به زعم نویسنده "الطیار") نشان می‌دهد که نویسنده تحقیق کافی در این مورد انجام نداده و به یک سری نتیجه گیری‌های سرسری استناد کرده است. یک تحقیق اینترنتی یک دقیقه‌ای در مورد نام شخصیت اول و تلفظ و معنای آن این موضوع را نشان می‌دهد.

2- در یادداشت‌های نویسنده اشاره شده است که قهرمان بازی از فرقه‌ی اسماعیلیه است و این موضوع با اینکه به صورت مستقیم در بازی اشاره نشده است (در توضیح پس زمینه‌ی این شخصیت هیچ اثری از مذهب او دیده نمی شود و حتا سازنده‌های بازی به وضوح اعلام کرده‌اند او از یک مادر مسیحی و یک پدر مسلمان بوده تا جای اعتراض و خرده‌گیری در جهت‌گیری مذهبی او وجود نداشته باشد) اما با فرض درست بودن این موضوع، آیا این انشعاب از دین اسلام مورد تایید نویسنده است که این‌گونه از آدم‌کش نشان دادن افراد این مذهب نگران هستند؟! در صورتی که طبق کتب تاریخی ایرانی، حسن صباح و پیروانش به ترور تعدادی از افراد مختلف سرشناس و مسلمان و غیر مسلمان در کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران پرداخته‌اند. پس آنچه در داستان بازی می‌بینیم برداشتی از تاریخ واقعی است. آیا نویسنده نگران بد جلوه دادن وجهه‌ی یکی از پیروان فرضی حسن صباح در دنیاست؟! در حالی که شخصیت بازی طبق گفته همه اهل فن یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای در ایران و جهان است.

3- نویسنده ادعا کرده است که لوگوی بازی نام مقدس حضرت علی (ع) است. این کشف جناب نویسنده بسیار عجیب است زیرا طبق آنچه که در مورد لوگو شناسی بازی فرقه‌ی اساسین وجود دارد این لوگو برگرفته از عبارت Assassins Creed یا نام بازی است که با کمی دقت به راحتی حروف A و C در این لوگو مشخص است. در هیچ یک از اظهارات رسمی شرکت سازنده بازی هم به این موضوع اشاره نشده و بعد از گذشت حدود چهار سال از انتشار بازی اول این سری این اولین ادعایی است که در این مورد می‌شود.

4- نکته دیگر که باز هم نشان از بی‌اطلاعی نویسنده دارد این است که اصلا از بازی دوم این سری خبر ندارد و نمی‌دانند که افراد منتسب به این فرقه در قرن چهاردهم میلادی در اروپا (ایتالیا مرکز مسیحیت) همگی مسیحی کاتولیک هستند و در حال مبارزه با یک سری مسیحی دیگر و از جلمه کشیش‌های فاسد آن دوران هستند که اصولا هیچ ربطی به اسلام ندارد. بنابراین جناب نویسنده باید دوباره کلی بررسی کنند و اسامی مقدس شیعه، باورهای پیروان حسن صباح و مسیحیت را به هم ربط دهند و یک تئوری توطئه‌ی جدید کشف کنند. در زمینه‌ای که ظاهرا هیچ اطلاعی از آن ندارند، یعنی بازی‌های رایانه ای، و احتمالا چون اسم بازی برروی آن است در مورد بازی‌ها و بدون اطلاع اظهار نظر می‌کنند. چون در بازی جدید و قسمت دوم بازی فرقه‌ی اساسین که اشاره شده نام بازی، علائم و نشان‌ها همان‌هایی هستند که در قسمت اول بازی هم وجود دارد.

5- در انتها جای تاسف دارد که یک سایت خبری پربیننده مانند تابناک بدون کارشناسی و بررسی یک خبر نادرست را در سایت خود بدون تحقیق و بررسی منتشر می‌کنند. ظاهرا همکاران تابناکی هم فکر می‌کنند بازی هم یک موضوع ساده غیر تخصصی است.

6- تشویش اذهان خوانندگان مطلب فوق پس از سه تا چهار سال از عرضه شدن بازی آن‌هم با ارائه‌ی فرضیه‌ای مبهم که حتی با ویژگی‌های "نظریه‌ی توطئه" نیز همخوانی ندارد، چه فایده‌ای می‌تواند داشته‌باشد؟ مگر اینکه نویسنده به دنبال معروف شدن در صعنت بازی‌های رایانه‌ای باشد. نویسنده‌ای که تاکنون نامی از ایشان در مورد نقد بازی‌های رایانه‌ای شنیده و دیده نشده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد